Hos MakeMake hittar du 4 olika metallfärger. Ovan kan du se färgerna målade på betong.
Gemensamt för alla PRO metallfärgpigment är att de inte kan blandas med de andra färgpigmenten.
Om du försöker blanda metallfärgpigment med de andra färgpigmenten, kommer du att märka att färgen försvinner i målningen. Den överröstas av den andra färgen och framträder inte tydligt på det målade. Därför rekommenderar vi att man främst använder metallpigmenten för att patinera sitt objekt. På så sätt räcker en liten mängd färg väldigt långt.
Längre ner på sidan kan du läsa om:
-
Pärlemor
-
Guld
-
Brons
-
Koppar
-
Dry brush - patineringsteknik
Pärlemor: Först ser du pärlemor målat på betong. Det fantastiska med pärlemor är att det i mättad form eller på en ljus bakgrund blir pärlemorsfärgat, som det ses här ovan, men om du istället målar det på en svart eller mörkgrå bakgrund blir det silver i stället, som på sköldpaddan som visas här.
Bild: Sköldpadda i extra stark gjutgips, målad svart och patinerad med pärlemor.
Originalet är skapat i designermodellera varefter en silikonform har tillverkats.
Guld: Härnäst kan du se guldpigment målat på dekorationsbetong. Det krävs relativt mycket färgpigment för att mätta Colour Fix om du vill måla din figur helt i guld – 50 ml pulver till 50 ml Colour Fix. Istället kan du välja att patinera din figur med Dry Brush-tekniken, vilken beskrivs närmare nedan.
Bild: Avtryck av löv gjorda i extra stark gjutgips och målade med Colour Fix och färgpigment.
Brons: Bronspigment blandas med Colour Fix – 25 ml färgpigment till 50 ml Colour Fix för att uppnå en mättad blandning. För att få din betongfigur att likna en bronsskulptur rekommenderar vi att du börjar med en mörk basfärg, såsom svart eller mörkbrun, och därefter patinerar med bronze.
Bild: Sköldpadda i extra stark gjutgips, målad svart och patinerad med brons.
Originalet skapat i designermodellera varefter en silikonform har tillverkats.
Koppar: Koppar har en härlig rödaktig lyster. Det behövs ca. 25 ml pigment till 50 ml Colour Fix för att uppnå en mättad färg. Oftast används dock kopparpigment mest för patinering.
Dry brush - patineringsteknik
Dry brush-tekniken kan användas med alla färger, inte bara metallpigment. Till exempel är den också utmärkt för att ljusa upp "topparna" på bark och klippor, för att efterlikna hur solen normalt bleker ytan över tid.
Tillvägagångssätt:
-
Blanda lite färgpigment med Colour Fix – det behöver bara vara tillräckligt för att precis mätta penseln. Med andra ord, nog för att penseln är fylld med färg. Välj en tät pensel med många strån.
-
Arbeta in färgen ordentligt i penseln.
-
När penseln är fylld med färg, ta en bit frigolit, kartong, gammal tidning eller liknande och måla av penseln tills den nästan är torr. Först när det knappt kommer någon färg från penseln är den redo att användas.
-
För med lätt hand penseln över ditt objekt. Om du vill ha mer färg kan du trycka lite hårdare med penseln. Testa dig fram tills du uppnår det utseende du önskar.
Genom att använda dry brush-tekniken ser du till att endast de delar som sticker ut mest får färg, medan grundfärgen bevaras i skrymslen och sprickor.